بررسی مضمون و محتوا در نقاشی نوگرای ایران- پروژه عملی: انسان، فلز، پیوند

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده کاوه شیخی
  • استاد راهنما محمد کاظم حسنونذ
  • سال انتشار 1392
چکیده

این پایان نامه بررسی اجمالی مضمون و محتوای نقاشی نوگرای ایران از اولین موج نوگرایی، تقریباً دهه ی 20 که در پی دگرگونی هایی که در شرایط اجتماعی و سیاسی اوایل قرن حاظر به وجود آمد و سیر و تحول آن تا پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری جریانی تازه در روند نقاشی و جهت گیری های هنرمندان آن در طول دوران معاصر می باشد. و اینکه آیا این تحولات و جریانات چه تأثیری در مضامین آثار خلق شده در این بُرهه از زمان داشته و این تأثیرات مثبت بوده و و یا منفی و آیا در جهت اعتلای مضامین در جریان نوگرایی گام برداشته یا خیر؟ این پرسش ها که در فصل اول به بیان خلاصه ای از تعاریف و مفاهیم و نیز شکل گیری جریان نوگرایی در ایران خواهیم پرداخت، در فصل دوم رخدادها و تأثیرات آن بر مفاهیم نقاشان نوگرا مورد بررسی قرار می گیرد، در فصل سوم شکل گیری جریان سقاخانه و ریشه یابی عناصر و مضامین آن و همچنین هنرمندانی که در اعتلای این جریان نقش داشته و درنهایت فصل چهارم که به بررسی نقاشی انقلاب اختصاص دارد. در کُل در جمع بندی فصول مورد بحث روندی که منجر به شکل گیری جریان نوگرایی گردید، گرچه حاصل یک جریان فکری مداوم و پیوسته نبوده و همانند غرب به مرور زمان رُخ نداده و زایده ی تحولات اندیشه و فکر جامعه تا اندازه ای نبوده و ما در مقاطعی با کاستی ها و کمی ها و گاهی تقلید روبرو هستیم، اما در کُل وجود عناصر و مفاهیم غنی فرهنگی، تاریخی و مذهبی جریان نوگرایی در ایران را در جهتی درست هدایت کرده و باعث خلق مفاهیمی تازه و بدیع و ریتمی دلنشین در این حرکت های عجولانه شده است و تا حدودی توانسته نقاشی ایران را در مسیر منزلگاه مقصود قرار دهد.تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته بیشتر بر پایه ی منابع کتابخانه ای، مقالات و مجلات بوده است

منابع مشابه

تحلیل محتوایی رنگ طلایی در نگارگری سنتی و نمود آن در نقاشی نوگرای ایران- پروژه عملی: انسان نورانی

رنگ طلایی، رنگی درخشان و استثنایی است که فی نفسه دارای جذابیت و کشش ذاتی می باشد، اما این رنگ علاوه بر زیبایی در میان اقوام بشر همواره نماد و رمزی هستی شناسانه را به همراه داشته است. این پژوهش با این فرض انجام گردیده است که استفاده از رنگ طلایی در نگاره های سنتی ایران علاوه بر جنبه تزئین و زیبایی، در مکان هایی مشخص به صورت عامدانه و بر اساس یک بینش و تفکر به منظور معناسازی در اثر به کار رفته اس...

15 صفحه اول

بررسی مضمون در نقاشی ایرانی با تأکید بر دوره تیموری، صفوی و قاجاری- پروژه عملی: گفتگو

بن مایه اصلی نقاشی ایرانی در ادوار مختلف را باید در ادبیات این سرزمین جستجو کرد. از این رو مهمترین مسأله در رویکرد به نقاشی ایرانی پیوند تنگاتنگ آن با ادبیات فارسی است. این پژوهش ابتدا به ریشه یابی و یافتن منشأ مضامین مختلف در ادوار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، مانویان و نیز آثار به جای مانده از دیوارنگاره های سغدی و سلجوقیان پرداخته است؛ و سپس به بررسی حامیان درباری به عنوان عاملی تأثیرگذار ...

15 صفحه اول

تنوع مضمون و محتوا در قصاید سنایى

قصاید سنایى از نظر ارزش ادبى نه تنها با دیگر آثار برجسته او هم‏چون حدیقه‏الحقیقه قابل مقایسه است که با آثار پرآوازه زبان و ادب فارسى پهلو مى‏زند. تنوع مضمون و محتوا در قصاید سنایى، پیوند اندام‏وارى با معمّاى چندگانگى شخصیت شاعر و افسانه‏هاى مربوط به او دارد. موضوعاتى که سنایى در قصاید خود درج کرده است، هم متنوع است و هم به ظاهر یک‏دست نیست. به همین خاطر ممکن است به ذهن مخاطب چنین خطور کند که مگر...

متن کامل

تنوع مضمون و محتوا در قصاید سنایی

قصاید سنایی از نظر ارزش ادبی نه تنها با دیگر آثار برجسته او هم‏چون حدیقه‏الحقیقه قابل مقایسه است که با آثار پرآوازه زبان و ادب فارسی پهلو می‏زند. تنوع مضمون و محتوا در قصاید سنایی، پیوند اندام‏واری با معمّای چندگانگی شخصیت شاعر و افسانه‏های مربوط به او دارد. موضوعاتی که سنایی در قصاید خود درج کرده است، هم متنوع است و هم به ظاهر یک‏دست نیست. به همین خاطر ممکن است به ذهن مخاطب چنین خطور کند که مگر...

متن کامل

بررسی نفوذ نقاشی چین در نگارگری مکتب هرات، عنوان پروژه عملی: انسان و کویر

سنت دیرینه و حاکم بر مسیر تحول و تکامل همه ی هنرها،تاثیر هر یک بر دیگری ومبادله ی سبک های مختلف هنری بوده است .دراین میان سرزمین چین و ایران،به عنوان دوتمدن بزرگ و تاثیرگذار، سابقه ای کهن در روابط تجاری و فرهنگی داشته اند . این روابط زمینه را جهت تاثیر پذیری هنر نگارگری ایران در دوره های مختلف ، از نقاشی چین فراهم کرده بودکه از ابتدا به واسطه نگارگری مانوی وارد نقاشی ایران ، و در ادامه با نفوذ ...

15 صفحه اول

بررسی نقش جریان های فکری و حکومتی در رویکرد ملی گرایانه نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی

تحولات سیاسی، فکری، جهت گیری ها و برنامه ریزی های فرهنگی نقشی مهم در نوگرایی و ایجاد جریان های مهم نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی دارد. این مقاله بر اساس مباحث و تحلیل هایی که ارایه می دهد نشان خواهد داد که سه رویکرد چپ گرایانه، ملی گرایانه و اسلام گرایانه در کنار اقدامات حکومتی، همچون پارادایم های حاکم بر نهادهای مختلف اجتماعی، به ویژه نهاد سیاست و فرهنگ، تحولات نقاشی معاصر ایران را در دورا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023